Declaratii de presa Andrei Gerea la incheierea mandatului la Ministerul Economiei

,Am facut declaratiile in cadrul sedintei. Acum vreau sa prezint, pe scurt, ceea ce am facut in cele aproape patru luni cat am fost la minister. Am incercat sa rememorez perioada de debut, pentru ca a fost una extraordinar de intensa. La venirea mea la minister pot spune ca am gasit lucruri dezorganizate administrativ. Aveam un secretar general proaspat numit, si acela interimar, apoi, in perioada urmatoare, am ramas fara un secretar de stat, au urmat numirile succesive iar asta presupune o adaptare. Cu atat mai mare a fost efortul meu de a suplini toate aceste probleme administrative.

Apoi a trebuit sa fac o trecere in revista a tuturor procedurilor din acest minister. Am gasit probleme la un capitol extrem de important: functionarea atasatilor comerciali si de numire a acestora, lipsa unor criterii de performanta, probleme la targurile si expozitiile din strainatate. Erau sume foarte mari vehiculate si de multe opri nejustificate. Acest lucru m-a determinat sa iau o opozitie serioasa fata de aceste proceduri, am elaborat una noua de inscriere a participantilor, chiar daca au fost anumite comentarii, toti a trebuit sa se conformeze si sa inteleaga ca banul public nu este sa iti bati joc de el.

Ne-am orientat catre rezolvarea problemelor legate de Oltchim si Cuprumin, prioritati pe care si presedintele mi le-a indicat. La Oltchim lucrurile nu stateau deloc bine, era o poveste fara de sfarsit cu ‘uite investitorul, nu e investitorul”. Mesajul care fusese receptat, pe care l-am primit ulterior de la cei cu care am stat de vorba precum potentiali investitori cum ca nu ar fi doriti pentru a intra in competitia pentru Oltchim. Incepand cu luna noiembrie am avut bucuria sa constatam ca interesul pentru Oltchim revine la nivelul unor companii capabile sa opereze acest combinat. Astfel astazi sunt consortii din China, Romania, Ungaria. Avem discutii in continuarie din Socar si inca doua companii din Turcia. Si-au mai manifestat interesul si companii din Rusia.

Am mai indicat faptul ca singura solutie este operarea integrata acest lucru incluzand si rafinaria. Speram ca acest lucru sa se intample inainte de depunerea ofertelor

Am actionat si pentru gasirea unor solutii alternative:finantari, obtinerea unui capital de lucru, obtinerea unor credite-furnizor. Multe lucruri le-am reusit. S-a reusit o infuzie de capital de 2 mil euro la sfarsitul lunii decembrie. Cu acesti bani s-a putut trece iarna.

Un alt subiect a fost Cuprumin care era intr-o procedura de atragere a unui partener compercial. Fusese inceput undeva prin primavara, numai ca toate conditiile continute de aceasta procedura au fost de natura sa opreasca orice fel de interes pentru un contract. Noi nu am fost dispusi sa cedam pentru ca ar fi insemnat schimbarea jocului in timpul jocului. Probabil procedurile vor fi reluate.

Avem o multumire in ceea ce priveste industria de aparare: acceptarea de catre Ministerul Finantelor si FMI a stergerii datoriilor, 1 mld lei din 1,7 mld lei, absolut necesara, o gura de oxigen pentru industria de aparare. In acest moment sunt posibile inclusiv finantari bancare.

Am apucat sa vizitez companii din industria de aparare, am avut suprinderea sa aflu ca la Avioane Craiova sa fiu primul ministru care viziteaza fabrica dupa 1990. Am fost impresionat de rezistenta celor de acolo. Intreprinderea are viitor, are solutii. Am avut intalniri cu potentiali cumparatori, ultima cu o companie din Israel. Exista solutii pentru Avioane Craiova. La Romaero, sunt si acolo tot felul de probleme legate de presiunile fiscale, dar prin tot ceea ce noi am discutat cu tot felul de companii din SUA, Austria, speram sa se concretizeze reclama pe care am facut-o. Cu Airbus si Boeing. Toate companiile din sectorul de aparare chiar daca s-au orientat catre productia civila au sansa lor.

Partea legata de absorbtia fondurilor europene. Chiar daca o scurta perioada sub gestiunea mea, pot sa spun ca am avut o relatie buna cu conducerea de la autoritatea de management. La sfarsitul anului ne bucuram de un grad de absorbtie de 36%.

Am intrat in dezbatere cu Legea minelor si pe fondul unei agitatii pe Rosia Montana. As vrea sa spun ca Legea minelor nu este dedicata exploatarii de la Rosia Montana. Preocuparea noastra pentru legea minelor vine din nevoia de renastere a mineritului. Romania are nevoie de dezvoltarea mineritului de orice fel. Suntem intr-un punct in care putem considera ca industria mineritului redevine profitabila, sunt deschise tot felul de explotari de orice fel in Europa. Este obligatoriu ca si Romania daca doreste sa-si pastreze ritmul de crestere sa redea sansa mineritului. Nu mai vorbesc ca sunt societati precum Remin unde sunt investitori care vor sa reia activitatea

Rosia Montanta se poate face si acum daca isi ia autorizatiile de mediu sau de la Cultura. Rosia Montana nu asteapta niciun fel de lege de la Ministerul Economiei.

Sper din tot sufletul ca noua initiativa parlamentara sa aiba succes. In cadrul legii minelor am reglementat pentru prima oara si accizarea evaziunii fiscale si a lipsei de control in domeniul apei minerale. Speram ca prin legea minelor daca isi va pastra componenta e care o cunosc si acest domeniu sa-si pastreze avantajele.”

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s